På begäran - recept

Man tar nån god sky som blir över vid matlagning.
Har man ingen sky, duger det med kött o grönsaksbuljong - ganska mustig.
Ibland kokar jag med lite finhackade Frolic eller leversnittar så blir det riktigt mumsigt.
 
Sen river jag ner en morot eller två beroende på hur mycket sky man har.
Fyller på med linfrö, kruskakli, havregryn, müsli, torkade bananbitar, eller vad
skafferiet innehåller i gryn, lite solroskärnor kanske.
 
Sen tar jag ett par ordentliga matskedar honung som jag smälter i micron.
 
Fyller på med vetemjöl tills det blir stabbigt och knådar därefter in mjöl tills
degen är formbar och inte så kladdig.
 
Rullar till korvar, ungefär så stora som tre köttbullar och plattar till.
 
Vill man göra kexen snygga, så penslar man med ägg.
 
Brukar köra dem i varmluftsugnen på 100-150 grader tills de blir riktigt hårda.
Det ska vara ordentligt tuggmotstånd och vara en stund.
 
Har man en utegrill med lock och precis har grillat, kan de ligga där o torka på eftervärmen.
 
Hundarna älskar dem och man vet vad de innehåller. - Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0